Tuesday 19 May 2015

3 Alasan Kenapa Kita Perlu Ambil Sarapan

Ramai orang kadang-kadang melupakan sarapan. Tidak ada masa,tidak berselera, adalah antara alasan yang selalu diberikan. Ungkapan "sarapan adalah sajian harian terpenting " yang pernah popular suatu ketika dulu semakin dilupakan dengan munculnya berbagai-bagai jenis diet.

Namun kajian-kajian terkini mendapati,bersarapan memang mempunyai banyak manfaat untuk diri anda. Didapati mereka yang bersarapan secara tetap mempunyai sikap yang lebih positif,lebih kurus dan mampu memberi lebih tumpuan.
Sarapan Adalah Makanan Otak
  • Prestasi mental seseorang semakin meningkat dengan bersarapan.Sajian ringan mempunyai kesan positif kepada tahap siap siaga,tumpuan dan membantu mewujudkan sikap pasif kepada pembelajaran,pekerjaan dan aktiviti lain.
  • Sarapan khususnya yang berasaskan karbohidrat,meningkatkan paras glukosa otak dan mikronutrien seperti vitamin B yang biasa ditambahkan kepada bijirin sarapan,mempunyai kesan positif kepada fungsi otak.
Bersarapan Buat Anda Lebih Kurus
  • Kajian yang dilakukan oleh Pusat Maklumat Makanan Asia mendapati kanak-kanak berusia 10-12 tahun yang bersarapan secara tetap kurang mengalami masalah berat badan berlebihan atau obes.
  • Penemuan ini disokong oleh beberapa kajian lain yang mendapati ada hubungan langsung antara sarapan dan pengurusan berat badan. Satu kajian di Amerika Syarikat yang diterbitkan dalam journal Of Obesity Research pada 2002 melaporkan,80 peratus daripada lebih 3000 orang sukarelawan kajian berjaya mengurangkan berat badan berlebihan dan mengekalkan berta badan sihat selepas bersarapan secara tetap.
Manfaat Sarapan
  • Kajian mendapati kanak-kank dan orang dewasa yang bersarapan mempunyai kadar pengambilan vitamin dan zat galian termasuk zat besi,kalsium,magnesium,zink,vitamin-vitamin B,riboflavin,folik,vitamin A dan D yang lebih tinggi.
 ( Sumber Food Facts Asia )

Sarapan Berkhasiat Dicadangkan


Tau tak bila tidur metabolisme dalam badan kita akan menurun. 

Bangun pagi ramai yang ambil nasi lemak, roti canai dan makanan berat yg menyebabkan badan kita "terkejut" sebab terpaksa proses makanan yg berat.

Sebab tu lah badan tak mampu nak memproses makanan berkolesterol tinggi ni, seterusnya bertukar menjadi lemak.

So nak sihat, nak kurus kenalah mulakan hari anda dengan breakfast yang sihat. Bagi metabolisme badan kita warming up dulu.. Klik di bawah Untuk ketahui fungsi setiap satunya :)




Call/whatsapp 0197051983
Email :kedaikeluargasihat@gmail.com
Add fb saya http://facebook.com/entans1untuk berchatting secara langsung dengan saya
Klik LIKE di fanpage saya http://facebook.com/kedaikeluargasihat untuk mendapat DISKAUN HEBAT dan INFO PERCUMA
konsultasi percuma untuk customer saya sahaja ya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...