Thursday 23 April 2015

Apa Perlu Mummy Lakukan Jika Si Kecil Sembelit?

sembelit
Masalah sembelit adalah perkara biasa dalam kalangan kanak-kanak. Sembelit adalah masalah di mana anak anda kurang kerap membuang air besar daripada biasa dan najisnya lebih keras berbanding biasa.
Tabiat usus kanak-kanak adalah pelbagai. Sesetengah kanak-kanak mempunyai pergerakan usus dua kali sehari dan sesetengahnya hanya sekali setiap dua atau tiga hari. Tidak kira apa corak pembuangan najis anak anda, ia adalah perkara normal.. Jangan cuba mengubahnya.

Kanak-kanak biasanya mengalami masalah sembelit apabila berlaku perubahan kecil dalam pemakanan rutinnya.
Apa yang boleh dilakukan?

  • Jika anak anda mengalami sembelit, jangan risau kerana ia tidak berbahaya. Jangan memberinya ubat julap kerana ia hanya mengganggu tindakan biasa ususnya.
  • Beri anak minum banyak air, terutama jika cuaca panas. Ini dapat membantu melembutkan najisnya. Jus buah-buahan mungkin dapat membantu mengurangkan masalah sembelit.
  • Jangan menggesa anak supaya cepat apabila dia berada di tempat pembuangan air dan jangan juga membiarkannya berada di situ terlalu lama. Jika dia mengalami sembelit, sapukan Vaseline di sekeliling lubang duburnya sebelum mendudukkannya di tempat pembuangan air untuk memudahkan pergerakan ususnya.
  • Tambahkan pengambilan makanan berserta dalam diet pemakanan anak anda. Antara               makanan berserat seperti roti bergandum penuh, bijirin sarapan bergandum penuh, buah           pear,pic dan pisang, buah kering prun dan aprikot serta sayur-sayuran. Ini membekalkan           saiz yang membantu usus mencengkam dan menggerakkan kandungannya sepanjang usus.
  • Selain itu pengambilan makanan tambahan yang lazat dan berkhasiat seperti Meal Shakes Shaklee.

Bagaimanapun tindakan pantas membawa anak berjumpa doktor perlu dilakukan sekiranya anak anda mengalami simptom berikut:
*Menangis atau mengadu kesakitan apabila menggerakkan ususnya.
*Mempunyai jaluran darah pada najisnya atau pada lampin atau seluarnya.
*Mengalami sembelit lebih daripada tiga hari.
meal shakes dan sembelit
Meal Shakes Shaklee menyediakan hidangan lengkap,lazat dan berkhasiat serta mudah disediakan dan pasti digemari seisi keluarga. 
  • Sarapan segera yang berkhasiat
  • Lazat,sarapan segera yang mampu dibeli
  • Hidangan segera para atlet
  • Kudapan menarik pada bila-bila masa.
  • Hidangan yang ideal,rendah kolestrol,lemak dan sodium.
Meal Shakes merupakan sumber protein dengan vitamin dan mineral tambahan. Ianya menyediakan jumlah yang seimbang bagi sembilan asid amino yang diperlukan oleh tubuh untuk tumbesaran dan perlindungan yang baik. Dan lagi Meal Shakes mengandungi semua asid amino asli yang terdapat di dalam protein termasuk yang asid amino perlu dan juga tidak perlu.

Untuk Lihat Testimoni Meal Shakes Atasi Sembelit, KLIK SINI

Call/whatsapp 0197051983
Email :kedaikeluargasihat@gmail.com
Add fb saya http://facebook.com/entans1untuk berchatting secara langsung dengan saya
Klik LIKE di fanpage saya http://facebook.com/kedaikeluargasihat untuk mendapat DISKAUN HEBAT dan INFO PERCUMA
konsultasi percuma untuk customer saya sahaja ya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...