Tuesday 21 January 2014

10 Faktor Perut Buncit

Masalah perut buncit sering dikaitkan dengan dengan golongan lelaki yang sudah berkahwin.Namun hakikatnya ketika ini sama juga wanita mengalami masalah yang sama.Bagi wanita ia sudah tentu sesuatu yang merunsingkan kerana anda saja boleh disangkakan mengandung 5 bulan walau sebenarnya tidak. Mengapa perkara sebegini berlaku?Berikut adalah 10 faktor penyebabnya.


  1. Keturunan - Faktor keturunan dari orang tua sukar untuk dihilangkan.Pada wanita biasanya menyebabkan pengumpulan lemak pada perut,namun hal ini boleh diatasi melalui latihan aerobik dan olahraga memantapkan otot dan mengurangkan lemak perut.
  2. Penuaan - Dengan bertambahnya usia,produksi hormon dehydroepiandrosterone ( DHEA ) mulai menurun.Kajian dari Harvard Women's Health Watch mendapati ada hubung kait penurunan hormon ini dengan peningkatan akumulasi lemak di perut.
  3. Alkohol - Gula dan alkohol terutamanya yang terkandung di dalamnya akan membuat otot kendur. Daripada pandangan pakar pemakanan,alkohol sangat berbahaya bagi tubuh. Ini kerana alkohol mengandungi kalori yang tinggi seperti jumlah kalor pada makanan berlemak. Selain itu, ketika minum alkohol,hati akan bekerja dengan sangat keras untuk menghilangkan alkohol dan menunda menyaring gula.Gula tersebut kemudian akan disimpan tubuh sebagai lemak.Selain itu,alkohol juga dapat meningkatkan nafsu makan.
  4. Tembakau - Tembakau dapat merosakkan kerja pencernaan.Jika anda merokok seleah makan, anda pasti akan merasa kembung setelahnya. berhentilah merokok dan anda akan dapat manfaat lebih dari sekadar penurunan berat badan
  5. Stress - Stress boleh menggangu kerja tubuh dan pencernaan. Stress juga dapat membuat anda merasa kenyang dan menimbulkan masalah pada kemampuan tubuh dalam menyimpan lemak. Hasilnya perut anda akan dilihat mengembang. Untuk mengatasi hal tersebut,belajarlah untuk lebih relaks dan bernafas secara perlahan-lahan. Wanita lebih stress  cenderung memilikilemak perut berlebihan meskipun ia tidak kelebihan berat badan.Ini kemungkinan akibat daripada hormon stress kortisol yang membuat terjadinya akumulasi lemak di sekitar organ perut.
  6. Perubahan Hormon - Perubahan hormon yang terkait dengan menopaus menjadi penyebab umum lemak belebihan  di perut.Menopaus menyebabkan penurunan dalam produksi hormon seks estrogen yang mengarah pada peningkatan lemak perut.
  7. Makanan Cepat Saji - Telah diketahui makanan segera memang mengandungi jumlah kalori yang sangat tinggi. Ia sekaligus menyumbang pada masalah perut buncit.
  8. Tidur Lepas Makan - Hindari tidur lepas makan. Ia akan menyebabkan proses pencernaan diusus tidak dapat bekerja dengan baik. Akibatnya perut menjadi buncit.
  9. Susu - Susu sebenarnya baik untuk kesihatan,tetapi bila mengambil susu tinggi kalori akibatnya oleh mebuat perut anda buncit.Oleh itu,ganti susu anda dengan susu rendah kalori.
  10. Gula-Gula Getah - Udara yang anda hirup saat mengunyah gula-gula ini menyebabkan perut kembung .Agar perut kekal langsing pastikan anda tidak mengunyahnya sepanjang hari.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...