Monday 13 January 2014

Tips Penyusuan Ketika Berpantang

Selepas melahirkan bayi, ibu seharusnya memulakan penyusuan seawal mungkin. Jom kita berkongsi 7 tips penyusuan ketika berpantang:-

TIPS PENYUSUAN KETIKA BERPANTANG

1) Susu yang sedikit terhasil pada awal tempoh berpantang adalah mencukupi untuk bayi yang baru lahir kerana saiz perut bayi yang baru lahir hanya sebesar guli. Maka ibu berpantang jangan panik kerana susu sedikit ya! Pasti mencukupi untuk bayi anda!


2) Susu ibu adalah makanan pertama bayi anda yang sangat mudah di hadam.oleh sebab itu, pada tempoh berpantang, bayi akan cepat susu dan memerlukan penyusuan dengan lebih kerap.

3) Segerakan susukan bayi anda, jangan bertangguh lebih dari 2 jam. Jika tangguh terlalu lama, proses penghasilan susu ibu juga akan turut terjejas.

4) Susukan bayi dengan kedua-dua belah payudara. Kosongkan sebelah payudara dan barulah beralih pada payudara sebelah lagi.  Apabila payudara ibu sudah kosong, otak akan terima signal untuk meningkatkan penghasilan susu ibu dengan lebih cepat.

5) Elakkan kenalkan susu formula terlalu awal. Susu formula  akan mengganggu  penerimaan bayi terhadap susu ibu.

6) Elakkan penggunaan botol susu terlalu awal. Jika hadapi masalh susukan bayi secara direct, gunakah kaedah alternative seperti “spoon feeding”, iaitu kaedah memberi susu kepada bayi menggunakan sudu atau mengguna picagari . kaedah alternative ini dapat mengelakkan “nipple confusion”.

7) Pastikan sepanjang tempoh berpantang , ibu dapatkan nutrisi lengkap untuk menghasilkan susu yang berkhasiat. Badan ibu sepanjang tempoh berpantang memerlukan nutrisi tambahan untuk menyokong proses peyembuhan luka selepas bersalin dan kesihatan yang baik untuk pastikan proses penghasilan susu lancar.

Semoga perkongsian ini membantu melancarkan proses penyusuan anda ketika berpantang dan seterusnya penyusuan hingga 2 tahun, InsyaAllah.
Sesungguhnya, susu ibu adalah nutrisi terbaik untuk bayi anda bermula hari pertama kelahiran sehingga 2 tahun, sepertimana di syariatkan oleh Allah – “ “Para ibu hendaklah menyusukan anak-anaknya selama dua tahun penuh, iaitu bagi yang ingin menyempurnakan penyusuan” (Surah Al-Bakarah : ayat 233)”

Maka, persiapan untuk proses penyusuan dari segi emosi dan fizikal serta pemakanan harus di titik beratkan. Para ibu di sarankan untuk mengamalkan SET BERSALIN SHAKLEE ketika berpantang dan seterusnya mengamalkan SET PENYUSUAN SHAKLEE untuk membekalkan nutrisi yang lengkap kepada ibu serta bayi. Ibu yang sihat bertenaga mampu menghasilkan susu yang bekualiti tinggi dan penuh dengan khasiat terbaik untuk bayi anda. Mari kita berkongsi testimoni ibu yang mengamalkan Shaklee ketika berpantang . 












Segala testimoni/ penulisan dalam blog ini adalah perkongsian ,bukan bertujuan mencegah atau merawat ,mendiagnose atau menyembuh semua penyakit.Pembaca yang mengalami isu kesihatan digalakkan untuk mendapatkan nasihat daripada pakar kesihatan.


Call/whatsapp 0197051983
Email :kedaikeluargasihat@gmail.com
Add fb saya http://facebook.com/entans1untuk berchatting secara langsung dengan saya
Klik LIKE di fanpage saya http://facebook.com/kedaikeluargasihat untuk mendapat DISKAUN HEBAT dan INFO PERCUMA
konsultasi percuma untuk customer saya sahaja ya..
        

You may also like -

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...